Tmi Taru Tarvainen | taru.tarunomainen@gmail.com
tarkkasilmäinen taittaja, graafinen suunnittelija & kalligrafi


YLEISTÄ

TALENTUMIN KIRJOJA

MUITA TÖITÄ

M&M-LEHTI

SEKALAISIA

TAIDENAUTINTO

KORTTEJA YMS.

KALLIGRAFIAA

 

KOMMENTTEJA

TARUN CV

YHTEYSTIEDOT


viimeiset taittamani M&M-lehdet

Taitoin Talentum Median Markkinointi&Mainonta-lehteä 13 vuotta, vuodet 1999 – 2011. Alussa meitä oli kaksi taittajaa ja AD tekemässä lehteä, mutta vuosien kuluessa lehden ilmestymistahti harveni viikkolehdestä joka toinen viikko ilmestyvään ja viimeiset numerot taitoin kokonaan yksin.

Markkinointi&Mainonta-lehti

Olen aina toivonut voivani lukea taittamani tekstit, ja aluksi tekstejä kommentoiva taittaja taisi herättää toimituksessa vähän hämmästystä. Pilkunpaikka ei ole minulle ihan niin tärkeä, mutta muut selkeät virheet tykkään korjata.

Markkinointi&Mainonta-lehti

Anna Juvosen juttuun taiteilija Jani Leinosesta kuvat otti Rami Salle. Otsikon "tuunauksen" teki tilauksestani AD Simo Sahla, jolla sattui juuri olemaan sopivasti aikaa. Minä siis vain taitoin palaset yhteen.

Markkinointi&Mainonta-lehti

Mielestäni kiinnostava juttu hyvillä kuvilla ei yleensä turhia kikkailuja kaipaa. Tähän professori Saku Heinäsen juttuun kuvat otti aivan verraton valokuvaaja Juho Kuva ja jutun kirjoitti Elina Hakola.

Markkinointi&Mainonta-lehti

Irmeli Salon juttu Saas Instrumentin toimitusjohtaja Håkan Långstedtista Lauri Rotkon oivallisilla kuvilla ei olisi välttämättä kaivannut turhia kikkailuja, mutta juttu designista sai minut muotoilemaan vähän tekstipalstojakin.

Markkinointi&Mainonta-lehti

Suurin osa M&M:n tekemisestä oli pienistä palasista koostuvien vakiopalstojen taittamista. Usein myös osa kuvista piti hankkia tai kehitellä itse. Tälle aukeamalle myös ehdotin jutun aihetta: Irmeli Salon juttu tuoksuvasta mainoksesta oli herkkänenäisen taittajan idea.

Markkinointi&Mainonta-lehti

Uutisaukeama taitettiin yleensä viimeisenä ja kuvien löytäminen oli usein kiireessä hankalaa; välillä oli käytettävä harmillisen vanhoja arkistokuvia. Tälle aukeamalle kävin kuvaamassa jutussa mainitun jättinäytön itse. Yritän aina taittaa jutut niin, että itse lukisin ne, ja kuvattoman jutun jättäisin helposti lukematta.

M&M:n mainostoimistonumero 2009

M&M:n mainostoimistonumero oli vuoden paksuin lehti ja muutamana vuonna se toteutettiin aikakauslehtimuodossa, mikä olikin virkistävää vaihtelua sanomalehtiformaattiin rutinoituneelle taittajalle. Taulukoiden tekeminen on aina ollut suosikkihommaani ja näissä numeroissa taulukoita riitti.

M&M:n mainotoimistonumero 2009

Toimistojen myyntikatteeseen perustuvien taulukoiden lisäksi mainostoimistonumerossa alettiin julkaista myös mainostoimistojen imagotutkimusta. AD Veera Aalto keksi, että voisin piirtää nämä pylväät käsin, jolloin taulukkojutut erottuivat hyvin toisistaan. Tätä vuoden 2009 numeroa tehdessä Veera tosin oli äitiysvapaalla ja AD:na oli Simo Sahla.


ETUSIVULLE